Testi és érzelmi blokkok oldásáról shiatsu alapú holisztikus testmunka terápiával

Test-lélek oldás

Hogyan gyógyítsam meg magamat?

Öngyógyító lazító mozgás, masszázs

2018. augusztus 23. - MiRe

 

cat-stretch

Forrás: https://www.essentialphysiotherapy.com.au/physio-health-advice/stretching-tips/

Mivel nemcsak shiatsu terapeuta vagyok, hanem sokszor páciens is, amikor nem tudok éppen magamhoz hívni egy shiatsust,  kraniós, vagy manuálterepeuta ismerőst, hogy segítsen testlelkem megakadt állapotán, próbálok magamon segíteni. Fizikai korlátok miatt nem tudom magam mindenhol “megshiatsuzni” és nem is mindig összeegyeztethető az, hogy ellazuljak, ha éppen a kezemet használom (akár egy fárasztóbb pózban hogy elérjem pl. a nyakamat),  de a tudatállapot, az érzékenység és az odafigyelés a test legfinomabb jelzéseire ugyanúgy fontosak, mint amikor én kezelek, itt ráadásul az az előnyöm is megvan, hogy amit csinálok rögtön érzem is, sőt meg is mozdíthatom, ha az jól esik. Ezen alapul az a magamon már jópárszor bevált “gyógymód” amit bárki kipróbálhat és csak javára szolgálhat, még ha nem is tűnik el azonnal a fájdalom. Jólesik, ellazít, felszabadít, és hosszú távú előnye a testtudatosság és önismeret növelése, ami alapköve annak, hogy ne betegedjünk meg, vagy ha igen, hamar meg tudjunk gyógyulni (dr. Máté Gábor szerint bármilyen krónikus betegség alapja a stressz és az, hogy elnyomjuk magunkban azt a jelzést amikor rosszul vagyunk- cikk erről: készülőben)

Létezik rengeteg, akár évezredes múltra is visszatekintő öngyógyító mozgás, a jóga, taichi, vagy a chikung egyes gyakorlatsorai, és a shiatsunak is van egy öngyógyító meridiántornája amelyet “Do-in”-nek hívnak - ezeknek ismerete mind sokat adott nekem, de amiről most írok, az nem köthető semmilyen filozófiához, akupunktúrás pontok vagy meridiánok ismeretéhez, energia mozgások áramoltatásának gyakorlásához, vagy akár konkrét mozdulatokhoz. Nem kell hozzá semmi, csak a te tested és figyelmed.

 

Mikor kinek ajánlott?

  • stressz, testi, lelki feszültség érzete esetén
  • testi kisebb fájdalmak kezelésére (pl.: elaludt nyak, kicsit beállt hát, furán bizsergő láb, stb)
  • Túl monoton testi- lelki megterhelés -- pl. Túl sok ülő munka miatt beállt testrészek

Konkrét dolgok amiken nálam  segített (kioldotta a fájdalmat)

  • kezdődő derékfájás,
  • Kezdődő csípő “becsípődés”
  • Elfeküdt nyak, nem bírtam teljesen fordítani, ideget is nyomhatott mert fejem is fájt némely mozdulatnál

 

No persze sokat lazíthat egy óriási kacagás, egy jó szex, egy hosszú ölelés, napfelkeltében hegytetőn meditálás, vagy tengerben fürdés....de ha épp ezek nem lehetségesek, akkor le lehet feküdni a földre csendben (pl. ha már az egész család elaludt) és magunkra figyelni…

A “módszer” lényege a teljes szabad kreatívitás abban, hogy éppen milyen mozdulatot csinálsz, a spontaneitás, az intuitív megérzés, tested követése, hogy mi esik neki jól. Az egyetlen fontos szabály, hogy nem szabad semmit erőltetni, mindennek jólesőnek kell lennie. Ehhez egy ellazult nagyon odafigyelő állapot  kell, hétköznapi tudatállapotunkban nem fog működni. Ezért kell a csend és az egyedüllét. Ne feszélyezzen semmi.

 

Nincs semmilyen kötelező mozdulat, mint például amikor jógázol - csak figyelj a testedre és csináld ami jólesik! Meg tudod magad gyógyítani. Ez  persze azzal együtt érvényes, hogy ha már 10-20 éve fáj valamid akkor nem biztos hogy egy óra alatt örökre el fog tűnni, de a testünk (testlelkünk) annyira érzékeny és hálás, hogy a szerető gondoskodásra biztosan jól fog reagálni.

Ez a lényeg. Ismerd meg a tested és bánj vele jól, ahogy kívánja - ha odafigyelsz jelzéseire, az aprókra is, akkor nem kell vészharangot kongatnia (migrénnel, gerincsérvvel, stb.) A testnek (és a minden sejtben megbúvó léleknek) vannak alapszükségletei, amiket sajnos nagyvárosi XXI-i századi “civilizált” életformánk nem vesz figyelembe: erősen, szabadon sokat mozogni, mélyen lazítani, tudni éberen figyelni kívülre és belülre. (szemben a mindig máson pörgéssel, önmagunk szükségleteinek megtagadásával, állandó széken üléssel, stb)

 

Ha mindez ufóul hangzik, fordulj testmunka terápiához, akár shiatsu “masszázshoz” akár tánc terápiához, személyiségedhez mérten - olyan típusú kezeléshez, ami segít oldani a testi feszültségeidet és rávezet a testtudatosságra.

 

Ha nem teljesen kínai amit írtam, vagy kíváncsi alkat vagy és kipróbálnád, de kicsit több támpontra van szükséged, íme pár dolog aminek segítségével megtalálhatod a saját öngyógyító  mozgásodat:

 

  • lazulj el teljesen (kis relaxálással kezdd - érezd ahogy a tested nyomja a talajt) lélegezz mélyeket és érezd, ahogy a kilégzéssel a feszültség  is távozik belőled tetőtől talpig
  • Lazítás után figyeld meg, hogy melyik testrészed “hív”, hogy foglalkozz vele
  • A kilégzéses lazítás akkor is nagyon hatásos, ha egy konkrét pontból szeretnéd elmulasztani a fájdalmat, feszülést - képzeld el ahogy a kilégzés odaáramlik és “kifújja” belőle a feszülést
  • figyelj a testedre, mozogj lazán (kezdd hanyatt fekve, mert úgy könnyebb ellazulni és magadra figyelni, de egyébként csinálhatsz bármit  ülve vagy fél lábon állva is) és a jóleső érzés, a jóleső fájdalom irányítson, mindig figyelj, milyen érzés a mozdulat és a testedben levés
  • váltogasd az erőfeszítést (az erősítést és erősebb nyújtást) a teljes lazítással, ami teljes elolvadás érzés legyen - gyengéden - itt most nem az erősítés a lényeg, hanem az odafigyelés - akár egészen apró mikromozdulatokat is végezhetsz, amik akár kívülről láthatatlanok is
  • Nyugodtan érintsd meg a testedet, masszírozd, nyomd, tartsd vhol a tenyered - amikor felállva mozdulsz, hajolsz, akkor is, ne csak passzívan lógjon a kar vagy "tornázzon" hanem olykor simítsa végig a tested támogatóan, érezze mit csinál, lágyítsa, nyugtassa, lazítsa, a kezed egy nagyon intelligens érző és gyógyító testrészed
  • fő fókusz a testi érzeteken legyen, de hagyhatod nyugodtan a gondolataidat, érzelmeidet is elkalandozni, semmit nem kell mereven csinálni - lehet úgy is folyamatosan tudatában lenni a testi érzéseidnek, hogy közben állandóan képek, gondolatok villannak fel - figyeld meg őket is - érdekesek lesznek, hagyd hogy jöjjenek, elszálljanak, ami marad, az pedig biztos fontos neked --jó persze, ha nem ragadsz le se a belső világod egy részénél, se egy mozdulatnál, de mivel az egyetlen szabály, hogy ami jól esik: ha annyira pörgeted magad az életedben, akkor lehet hogy pont egy ilyen abszolút statikusság kell egy ideig
  • A felmerülő képek üzenete: ne próbáld azonnal megfejteni, mert akkor a testi fókuszod elmozdul gondolkodássá, érzed úgyis, mik a fontos képek, és ha hagyod egyre mélyebbre merülni magadat, egyre mélyebb és tartalmasabb képek is feljöhetnek (ha túl kemények, keress terapeutát a feldolgozásukhoz)
  • Felmerülő érzelmek: hagyj szabad áramlást, hadd távozzanak - a sírást ha nagy kilégzésekkel segíted, akár egy forró hullámként kitisztíthatja a tested feszültségeit
  • Düh, tehetetlenség: ha megérzed hol feszíti a testedet (torkodat, derekadat, hátadat, bárhol) akkor odafigyelhetsz és légzéssel próbálhatod lazítani a testrészt - vagy engedd hogy végső elkeseredettségedben sírj, ami megszabadíthat
  • Ha túlságosan elragadnának az érzelmeid, annyira, hogy nem tudsz uralkodni magadon, lazítani és elengedni, akkor hagyd abba -- vagy próbálhatsz a hasadra figyelni és a légzésedre - akár fekve, akár törökülésben ülve -- a “központodra” figyelés és a légzésre figyelés összerendez. De ha túl zavaró érzelmek jönnek fel, inkább hagyd abba és fordulj szakemberhez (pszichoterapeutához, vagy szomatopszichoterapeutához, aki segít feldolgozni és értelmezni a testi jelzéseidet)
  • A végén köszönd meg a testednek, hogy érted működik - minden testrészednél (vagy akár sorra veheted a belső szerveidet is) elidőzhetsz és rámosolyoghatsz, és képzeld azt, hogy visszamosolyognak -  ez egy taoista gyakorlat szüzsézett lényege és nagyon jó arra, hogy lazíts és hogy jóban legyél magaddal

 

Tényleg az a mozdulat, masszázs lesz a legjobb a te testednek ami éppen akkor neked a legjobban esik, de adhatok pár tippet, amik bejöhetnek:

  • Ütögetések: laza ököltartásban az ököl belső felével (kép) laza csuklóval jólesőn végigütögetheted a karod, lábad, és a csípőd körül, keresztcsontodon is nagyon jól tud esni
  • Nyomás: játék a nyomással: hüvelykujjaddal pontokat találhatsz amiknek jó érzés a nyomás: játszhatsz a nyomás erejével, kezdheted egész gyengén aztán egyre mélyülő erővel, tarthatod, majd egyre gyengítheted - figyeld meg mi történik utána is
  • Tenyér ráhelyezés - sok testrésznek elég ha tenyeredet ráteszed és odafigyelsz rá, ezzel olyan mintha “felmelegítenéd”
  • Simítás-bőr “serkentés” dörzsölés
  • Erős masszázs: kezeddel vagy  akár a “földdel” vagy eszközökkel is ott ahol nem éred el:  -pl. Behúzott lábbal hanyatt fekve jobbra balra billegve tudsz kicsit görögni a keresztcsonton, vagy egy kisebb labdán, egy köteg újságpapíron is görgetheted a hátadat
  • Sarkaddal pont eléred a feneked alatti jó kis pontokat: pl. hanyattfekve térdet felhúzva “rugdalhatod magad (derékfájásra jó)
  • Gerinc: nagyon óvatosan minden gerinccsigolyára odafigyelve, próbáld meg őket külön mozdítani, bármit is teszel (négykézláb cicahát vagy fekve fenék felemelés vagy akár állva kígyózás)
  • Fej, fül, talp masszázs: serkentőleg hat
  • Mozdulatban maradás - csak ha nem fáj vagy feszül! (nehogy úgymaradj)
  • Van olyan amikor nem fáj éppen semmink de szétvet a feszültség, ilyenkor a legjobb egy nagyot őrjöngeni, tombolva táncolni egy hangos zenére teljesen szabadon!
  • még egy tipp ami többször bevált olyan testi fájdalomnál amit mélyen belül érzek (pl.menstruációs görcs vagy gyomorgörcs) : kilégzéskor a sóhajjal együtt egy hangot is adok: próbálgathatom melyik hangmagasságra csillapszik- a kilégzéses hangadással is azt képzelem, hogy kifolyik, távozik a testemből a fájdalom.

 

Csak saját felelősségedre :)
Te tested, te felelősséged.

Nagyobb fájdalmaknál vagy lelki feszültségeknél mindenképp fordulj szakemberhez! (shiatsus, kraniós, manuálterapeuta, oszteopata, vagy lelki gondoknál pszichoterapeuta)

De addig is próbálj lazítani….

 

Ha van kérdésed, vagy kipróbálnád velem együtt, írj: rekashiatsu@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://shiatsuexperience.blog.hu/api/trackback/id/tr3814195451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.